ÁRPÁD UTCAI ÁLTALÁNOS 
                           ÉS 
          NÉMET NEMZETISÉGI ISKOLA


                                        Árpád Deutsche Nationalitätengrundschule  
  

1222. Bp. Árpád u.2.                  Tel/fax:   06-1-229-35-10, 
06-20-339-3213                     OM: 035191

A könyvtár szervezeti és mûködési szabályzata

Az iskolai könyvtár szervezeti és mûködési szabályzata az iskola szervezeti és mûködési szabályzatának része, mely a következõ jogszabályok figyelembevételével készült:

1997. évi CXL. törvény a kulturális javak védelmérõl és a muzeális intézményekrõl, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közmûvelõdésrõl
Az 1996. évi LXII. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (és a késõbbi módosításai)
Munka törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (és a késõbbi módosításai)
A mûvelõdési és közoktatási miniszter 16/1998. (IV. 8.) MKM rendelete és a nevelési-oktatási intézmények mûködésérõl szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról
A mûvelõdési és közoktatási miniszter 56/1998. (II.18.) MKM rendelete a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjérõl
A 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 3. sz. melléklete- munkaköri leírás
A 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 7. sz. melléklete- funkcionális taneszköz-jegyzék
6/1994. (IV. 13.) MKM rendelet a szakértõi tevékenységrõl
10/1994. (V. 13.) MKM rendelet a szakmai szolgáltatásokról
A kulturális miniszter és a pénzügyminiszter 3/1975. KM-PM számú együttes rendelete a könyvtári állomány ellenõrzésérõl (leltározásáról) és az állományból történõ törlésrõl szóló szabályzat kiadásáról
A kulturális miniszter és a pénzügyminiszter együttes irányelve a 3/1975. (VIII. 17.) KM-PM számú együttes rendelettel megállapított szabályzattal kapcsolatos kérdésekrõl
– Az MKM tájékoztatója a funkcionális taneszköz-jegyzékrõl. Ajánlás a taneszköz fejlesztéséhez. MK 1998. jan. 23.
A Nemzeti alaptanterv. Bp. Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium, 1995. 262 p.
A 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetésérõl és alkalmazásáról
Az iskola pedagógiai programja
A mindenkori államháztartási törvény

1. A könyvtárra vonatkozó adatok

A könyvtár
elnevezése: Árpád utcai Általános és Német Nemzetiségi Iskola Könyvtára
címe: 1222 Budapest, Árpád utca 2.
telefonszáma: 229–3510
A könyvtár az Árpád utcai Általános és Német Nemzetiségi Iskola szervezésében mûködik. Az iskola fenntartója a XXII. ker. Önkormányzat. A fenntartásról és fejlesztésrõl az iskolát fenntartó önkormányzat az iskola költségvetésében gondoskodik. A szakszerû könyvtári szolgáltatások kialakításáért a könyvtárat mûködtetõ iskola igazgatója és a fenntartó helyi önkormányzat közösen vállal felelõsséget.
Szakmai koordinációs központja az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum. Az iskolai könyvtár munkáját szakmai szolgáltató tevékenységével (szaktanácsadás, szakértõi munka, továbbképzés, stb…) a Fõvárosi Pedagógiai Intézet a Pedagógiai Kabineten keresztül segíti. Az iskolai könyvtár mûködését az iskola igazgatója irányítja és ellenõrzi.


2. A könyvtár feladatai

2.1. Az oktató-nevelõ munka segítése

Az iskolai könyvtár az oktató-nevelõ munka eszköztára, szellemi bázisa, az iskola szerves része. Gyûjtõkörével és egész állományával, mûködésével igazodik a mûveltségterületek követelményrendszeréhez és az iskola egész tevékenységéhez.

Szolgáltatásaival kialakítja:

• A tanítás-tanulás folyamatában jelentkezõ szaktanári, tanulói igények teljesítését;
• Saját könyvtár-pedagógiai programjának megvalósíthatóságát az alábbi részletezéssel:
• Biztosítja az iskola nevelõi és tanulói számára az oktatáshoz, neveléshez szükséges dokumentumokat.
• Beszerzi, feldolgozza és õrzi a nyomtatott és nem nyomtatott dokumentumokat az iskola profiljához mérten, és ezeket a szolgáltatás formájában a tanulók és a nevelõk rendelkezésére bocsátja.
• Fontos szerepet játszik az iskola olvasáspedagógiai tevékenységében, hozzájárul a tanulók olvasóvá neveléséhez.
• Sajátos eszközeivel végzi a tanulók könyvtárhasználókká nevelését (órai munkára készülés, gyûjtõmunka rejtvények, fejtörõk, vetélkedõk).
• Megszervezi és megtartja a könyvtári szakórákat.
• Témafigyeléssel és javaslatokkal segíti a pedagógusok szakmai fejlõdését, figyelemmel kíséri a könyvpiacon megjelent új dokumentumokat.
• Gyûjtõköri szabályzatának (1. sz. melléklet) megfelelõen alakítja állományát. A fejlesztésnek folyamatosnak, tervszerûnek és arányosnak kell lennie.
• Az állomány rendszeres gondozásával a könyvtáros elõsegíti, hogy a gyûjtemény tartalmában és mennyiségében megfeleljen a korszerû követelményeknek.

2.2. Gyarapítás

A könyvtár állománya vétel, ajándék útján gyarapodik. A tervszerû és folyamatos gyarapítás érdekében a felhasználható összeg nagyságáról legkésõbb az iskolai költségvetés elfogadásától számított 15 napon belül tájékoztatni kell a könyvtár vezetõjét. Az erre szolgáló összeget az iskola költségvetésében kell elõirányozni.

A gyarapításra fordítható összeg felhasználásáért a könyvtáros felelõs, éppen ezért hozzájárulása nélkül az iskolai könyvtár számára könyvet vagy más dokumentumot senki sem vásárolhat, nem ajándékozhat.
Figyelemmel kíséri a megjelenõ folyóiratokat a könyvtáros, gondoskodik éves rendszeres elõfizetésükrõl.



2.3. Feldolgozás

A tartós megõrzésre beszerzett dokumentumokat számlaellenõrzés után hat napon belül leltárba kell venni (3/1975. VI. 17. KM PM együttes rendelete és a hozzá kiadott irányelvek Mûv. Közl. 1978. 9. sz.)
A könyvtár egyedi leltárkönyvet vezet.
Brosúrákról külön nyilvántartás készül, ezek a kiadványok nem kerülnek a leltárkönyvbe, fogyóanyagként kezeljük õket, értékhatár korlátozás nélkül. Itt tartjuk nyilván a tanári segédleteket, tanári kézikönyveket, tartalmilag gyorsan avuló és a mindennapi használattól rongálódó kiadványokat.
A folyóiratokról külön nyilvántartás készül – melyeket egybegyûjtve 3 évig megõriz, majd lejártuk után megsemmisítésre kerülnek.
Külön gyûjteményeink állományba vétele:
- Magnókazetták
Bélyegzõ + leltári szám (K jelzés)
- Videofelvételek
Bélyegzõ + leltári szám (V jelzés)
- Brosúrák
Bélyegzõ + leltári szám (T illetve Br jelzés)
- CD lemezek (DVD, audio és CD-ROM-ok)
Bélyegzõ + leltári szám (C jelzés)

2.4. Az állomány védelme, ellenõrzése

Az állományból folyamatosan, évente legalább egy alkalommal kivonjuk az elavult, megrongálódott könyveket. Az iskola dolgozói, tanulói eltávozásuk esetén a könyvtári könyveket kötelesek visszaadni.

Az olvasó által elveszített, megrongált dokumentumokat az alábbi módon lehet pótolni:
A dokumentum azonos kiadásának beszerzésével
A dokumentum másolási értékének megtérítésével
A dokumentum forgalmi értékének megtérítésével
A könyvtár gyûjtõkörébe tartozó hasonló témájú dokumentum beszerzésével
A pótlás mindegyikét alkalmazza könyvtárunk. A brosúrák törlésérõl nem kell jegyzõkönyvet vezetni, csak a nyilvántartás rovatában kell a törlést jelezni. A könyvtáros nem felelõs anyagilag ezekért a dokumentumokért. A tanulók által elvesztett könyvekrõl év végén jegyzõkönyvet kell írni.

Az iskolai könyvtár leltározása a 3/1975. (VII. 17.) KM-PM sz. együttes rendelet és a hozzá kiadott irányelvek (Mûv. Közl. 1978/9.) elõírásai szerint történik.

2.5. A könyvtári állomány elhelyezése, tagolása

Az iskola épületén belül a könyvtár könnyen megközelíthetõ helyen, a tanári szoba mellett található. Egy helységbõl áll, alapterülete 53.3 m2. Bútorzata a tanítási órák megtartásához és a helyben olvasáshoz egyaránt megfelelõ (24 fõ leültetése lehetséges). Az állomány területeinek elkülönítése szakszerû. A szépirodalom rögzített fali polcokon, az ismeretterjesztõ irodalom és a kézikönyvek szintén fali, illetve körüljárható, kétoldalas polcokon nyertek elhelyezést.
A könyvtárban kapott helyet egy TV, egy video és egy DVD lejátszó. Az elõfizetett szakmai és szórakoztató folyóiratok különbözõ példányait egy könnyen elérhetõ folyóirattartó polcon tároljuk.
Könyvtárunkban helyhiány miatt alkalmanként órarendszerû tanítás folyik, fokozott odafigyelést igényel az állomány védelme.

2.6. Az állomány feltárása

Iskolánk könyvtárában a Szikla Integrált Könyvtárkezelõ Rendszer bevezetése folyamatban van, amely a katalogizálási feladatokat is ellátja. A rendszer a feltárás formai és tartalmi jegyeire egyaránt kitér.
Az átmeneti idõszakban a hagyományos katalógusszekrény illetve hagyományos formai és tartalmi feltárás is érvényes.
A feltárásra vonatkozó részletes szabályokat, a katalógusépítés szempontjait a katalógusszerkesztési szabályzat tartalmazza. (2.sz. melléklet)
Az állomány apasztása a gyarapítással egyenrangú feladat, együtt képezik a gyûjteményszervezés folyamatát.

Kivonásra kerül a dokumentum, ha:

elveszett és pótolhatatlan;
elavult, tudományos és jogi információk miatt;
újabb kiadásuk beszerzésre került;
természetes elhasználódás miatt;
hirtelen megrongálódott;
megsemmisült.

2.7. Az állomány ellenõrzése

Az ellenõrzés elrendelése az igazgató hatáskörébe tartózik.
Leltározást akkor rendelhet el, ha:
• a könyvtáros-tanár személye változik;
• rendkívüli esemény indokolttá teszi;
• bizonyos idõközönként (4 évenként) rendszeresen.

2.8. Az iskolai könyvtár szolgáltatásai

• Segíti az iskolában folyó oktató-nevelõ munkát.
• Állományát (segéd- és kézikönyvek kivételével) kölcsönzi.
• Biztosítja a helyben olvasás lehetõségét.
• Kérésre bibliográfiát készít, irodalomkutatást végez, a szakmai információkat eljuttatja a szaktanárokhoz.
• Segítséget ad a szaktárgyi könyvtári órák megtartásához.
• Vezeti a könyvtári dokumentációt (nyilvántartás, beszámoló, munkaterv, statisztika).
• Gondoskodik az állomány és a könyvtár védelmérõl.
• Biztosítja a könyvtári szakórákat

A szolgáltatások szabályzatát a 3. sz. melléklet tartalmazza.
2.9. A könyvtár mûködtetése

A könyvtárban dolgozó könyvtárost az iskola igazgatója alkalmazza. Feladatait a munkaköri leírás szabályozza (4. sz. melléklet).

3. Gazdálkodás

Feladatainak ellátásához szükséges feltételeket az iskola költségvetése biztosítja, az igazgató gondoskodik a napi mûködéshez szükséges eszközökrõl.
A mûködéshez szükséges dokumentumok biztosítása a könyvtáros feladata.

4. Záró rendelkezések

A könyvtár mûködési szabályzata az iskola mûködési szabályzatának melléklete. Jelen szabályzatban nem említett valamennyi kérdésben az iskola mûködési szabályzatában foglaltak szerint kell eljárni. A mûködési szabályzatot, vagy annak mellékleteit át kell dolgozni, ha jogállásban, szervezeti felépítésben, feladatrendszerben változás áll be.

5. Mellékletek

1. sz. Gyûjtõköri szabályzat
2. sz. Az iskolai könyvtár katalógusai és azok szerkesztésének szabályai
3. sz. A szolgáltatások és a könyvtárhasználat szabályai
4. sz. A fõfoglalkozású könyvtáros munkaköri leírása
5. sz. A könyvtár házirendje

1. sz. melléklet

Gyûjtõköri szabályzat
Helyzetelemzés
Iskolánk Budafokon gyönyörû panorámás kertövezetben helyezkedik el, közel 100
éves múlttal rendelkezik. Oktató és nevelõ munkájával alkalmazkodott a vele szemben támasztott társadalmi igényekhez. Arculatát a nemzetiségi oktatás határozza meg.

Könyvtárunk a mindennapi oktató-nevelõ munka alappillére, a szabadidõ hasznos eltöltésének, tanár és diák kikapcsolódásának, szellemi feltöltõdésének színtere. Az iskolavezetés a költségvetésbõl megfelelõ összeget biztosít a könyvtár fenntartására, állományának arányos bõvítésére. Az iskolai könyvtáros a folyamatos, tervszerû és arányos állományalakítást a 203/1986. (Mûv. Közl. 24. sz.) MM sz. útmutatókban felsorolt tényezõk figyelembevételével végzi. Az egyes dokumentumok beszerzésénél figyelembe vesszük az iskolai könyvtár funkciórendszerét, az iskola vonzáskörében mûködõ könyvtárakat. Közelünkben a Szabó Ervin Könyvtár 13. sz. fiókja mûködik.

A könyvtár fõ-gyûjtõkörébe azok a dokumentumok tartoznak, melyek fontos szerepet töltenek be az oktató-nevelõ munka folyamatában.
Ide soroljuk a
kézi- és segédkönyveket
házi olvasmányokat, ajánlott olvasmányokat
tananyagot kiegészítõ, ismeretterjesztõ mûveket, szépirodalmat
periodikákat
tanítást-tanulást segítõ nem nyomtatott ismerethordozókat
pedagógiai mûveket
- pedagógiai programunknak megfelelõen a német nyelvkönyvek és népismereti könyveket.

A könyvtár másodlagos funkciójából eredõ szükségletek kielégítését a mellék-gyûjtõkörbe tartozó dokumentumok képezik. A könyvtár a tananyagon túlmutató ismeretszerzési igények kielégítését csak részlegesen, erõs válogatással tudja vállalni.

Az iskolai könyvtár gyûjtõköre formai oldalról

Írásos nyomtatott dokumentumok:
- könyv
- periodika
- brosúra

Audiovizuális ismerethordozók:
- hangzó dokumentumok
- hangos-képes dokumentumok

Egyéb információhordozók


Beszerzés forrásai

Az állomány vétel, csere, ajándék, pályázat formájában gyarapodik. Válogatással élünk a könyvkiadók, ügynökök által kínált lehetõséggel. Ajándék útján is csak az állományba illõ könyvek kerülhetnek a könyvtárba.

Gyûjtés szintje és mélysége

Könyvtárunk erõsen válogatva gyûjt, arra kell törekedni, hogy a tananyaghoz kapcsolódó irodalom megfelelõ válogatással tartalmilag helyes legyen. Szeretnénk tartani a 70% szakirodalmi és 30% szépirodalmi könyvek arányát.

Szépirodalom
A gyûjtés terjedelme és szintje A gyûjtés mélysége

Átfogó lírai, prózai, drámai antológiák a világ és a magyar irodalom bemutatására
II. Válogatással
Az általános iskolai tananyagnak megfelelõen a házi és ajánlott olvasmányok : Kiemelten
A tananyagban szereplõ szerzõk válogatott mûvei, gyûjteményes kötetei: Kiemelten
A magyar és külföldi népköltészetet és meseirodalmat reprezentáló antológiák, gyûjteményes kötetek: Válogatással
A kiemelkedõ, de a tananyagban nem szereplõ kortárs alkotók mûvei: Erõs válogatással
Tematikus antológiák (ünnepélyekre, rendezvényekre): Válogatással
Regényes életrajzok, történelmi regények: Erõs válogatással
Gyermek- és ifjúsági regények, elbeszélések és verses kötetek: Válogatással
Az iskolában tanított nyelvek olvasmányos irodalma: Erõs válogatással
Az iskolai német oktatáshoz a nyelv olvasmányos irodalma: Kiemelten

Ismeretközlõ irodalom

A gyûjtés terjedelme és szintje A gyûjtés mélysége
Alap- és középszintû általános lexikonok és enciklopédiák: Teljességgel
A tudományok, a kultúra, a hazai és az egyetemes mûvelõdéstörténet:
Alapszintû elméleti és történeti összefoglalói
Középszintû elméleti és történeti összefoglalói : Válogatással
A tananyaghoz közvetlenül kapcsolódó, a tudományok egészét, vagy azok részterületeit bemutató:
Alapszintû szakirányú segédkönyvek: Teljességgel
Középszintû szakirányú segédkönyvek: Válogatva

A tantárgyak (szaktudományok)
Alapszintû elméleti és történeti összefoglalói
Középszintû elméleti és történeti összefoglalói Válogatással
Munkáltató eszközként használható mûvek
Alapszintû ismeretközlõ irodalom: Kiemelten
Középszintû ismeretközlõ irodalom: Válogatva
A tanult tantárgyakban való elmélyülést és a tananyagon túlmutató tájékozódást segítõ alap- és középszintû ismeretközlõ irodalom: Erõs válogatással
Érvényben lévõ általános iskolai tantervek, tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok: Válogatással
Pályaválasztási útmutatók, felvételi követelményeket tartalmazó kiadványok: Teljességre törekvõen
Az iskolánk német nyelvoktató programjához felhasználható szakirodalom és segédlet: Teljességgel
Informatikával, számítástechnikával kapcsolatos szakkönyvek, tankönyvek, segédletek: Erõs válogatással


Kézi és segédkönyvtár:

Kiemelten kezeljük ennek az állománynak a fejlesztését. A gyakran keresett könyveket kiemeltük az állományból (kézikönyvek), és a helyben olvasók számára biztosítottuk. A tájékoztatást segítõ segédkönyveket (lexikonok, enciklopédiák, szótárak, bibliográfiák, címtárak, adattárak) anyagi lehetõségeinkhez mérten vásároljuk meg.

Pedagógiai gyûjtemény:

Gyûjti a könyvtár a pedagógusok szakmai továbbképzését és az órákra való felkészülést segítõ szakirodalmat:

Pedagógiai, pszichológiai lexikonok, enciklopédiák, alapmûvek
Neveléstörténeti munkák
Nevelés és oktatás elméletével foglalkozó kézikönyvek
Oktatáspolitikával kapcsolatos mûvek
Családi nevelésre, értelmi nevelésre vonatkozó könyvek
Tanári kézikönyvek, módszertani segédletek
Pályaválasztási tanácsadók
Gyermek- és ifjúkor lélektanával foglakozó irodalom
Olvasáskutatással kapcsolatos irodalom
Tanítási idõn kívüli foglakozások (gyermekvédelem, napközi) irodalma

Könyvtáros segédkönyvtára:
A kézi és segédkönyvek mellett válogatva gyûjtendõk:
Elsõfokú általános bibliográfiák, szakbibliográfiák, tantárgyi bibliográfiák
Könyvtári katalógusok
Feldolgozó munkához szükséges szabványok, segédletek
A könyvtári munka módszertani segédletei tartalmi teljességgel gyûjtendõk:
Könyvtárüggyel kapcsolatos összefoglalók, irányelvek, jogszabályok
A könyvtár pedagógiai felhasználásával kapcsolatos és a könyvtárhasználatra neveléssel foglakozó segédeszközök, módszertani kiadványok
Könyvtárhasználattal kapcsolatos kiadványok

Hivatali segédkönyvtár:

Az iskola vezetõsége részére gyûjtendõ, az iskola nevelõmunkájához, irányításához szükséges legfontosabb kézikönyvek, jogszabálygyûjtemények.

Periodika-gyûjtemény:

• A tantárgyaknak megfeleltetett folyóiratok
• Pedagógiai hetilapok, folyóiratok
• Tantárgyak módszertani folyóiratai
• Könyvtári szakmai folyóiratok
• Tananyaghoz kapcsolódó tudományos és mûvészeti folyóiratok
• Anyanyelvi mûvelõdést elõsegítõ lapok
• Gyermek és ifjúsági folyóiratok



Audiovizuális gyûjtemény

Különbözõ tantárgyak oktatásához felhasználható audiovizuális dokumentumok gyûjtése, erõs válogatással
• CD lemezek
• DVD-k
• Mûsoros videokazetták
• Német nyelvû hangkazetták

Tartós tankönyv

Az iskola dönti el a rendeleteknek megfelelõen, hogy mit nyilvánít tartós tankönyvnek.
A tankönyveket a gyerekek év elején egész tanévre kikölcsönözhetik. Év végén az utolsó tanítási héten a kikölcsönzött tankönyveket vissza kell szolgáltatni az iskolai könyvtárnak. A tankönyv elvesztése, megrongálódása esetén, amennyiben a tankönyv a kereskedelembõl beszerezhetõ, a szülõ (gondviselõ) köteles azt beszerezni. Olyan könyvek, melyek már a forgalomból nem szerezhetõk be, másolt kötött példánnyal, vagy térítés ellenében más kiadvánnyal pótolhatók. A kölcsönzés feltételeirõl a szülõ a tankönyvben található pecsét szövegébõl a tankönyv átvételekor értesül.

Az idõleges nyilvántartású dokumentumok

A 3/1975-ös alaprendelet és az 5/1998-as MKM rendelet és a mûködési szabályzat szerint: tanári módszertani segédanyagok, nevelõi kézipéldányok, tartós tankönyvek.

A német nyelvoktató programhoz kapcsolódó dokumentumok külön-gyûjteménye

A külön-gyûjtemény gyûjtõkörét az iskola sajátos pedagógiai programjában meghatározott cél- és feladat, tanítási- tanulási irányelv határozza meg.
A tanulók a német nyelv tanulásán kívül német identitásuknak megõrzése érdekében ismerjék meg az anyaország kultúráját, hagyományait is.
A fentiek megvalósításához szükséges könyvtári dokumentumok beszerzése az iskolai könyvtár fõ-gyûjtõkörébe tartozik, és minden dokumentumtípusra vonatkozik.

A gyûjtés terjedelme és szintjei A gyûjtés mélysége
Szépirodalom német nyelven: Erõs válogatással
Ismeretközlõ irodalom német nyelven: Erõs válogatással
Német nyelvû kiegészítõ segédletek: Válogatással
Tartós nemzetiségi tankönyvek, tanári kézikönyvek: Kiemelten
Oktatási segédletek, minden dokumentumtípus: válogatással
Ismeretközlõ irodalom magyar nyelven
Lexikonok: válogatás
Szótárak, német-magyar, magyar-német: Kiemelt
Általános enciklopédiák: Válogatás
Tudományágak ismeretterjesztõ dokumentumai a német anyanyelvû országok kultúrájáról: Teljesség



 

Asztali nézet