„Minden nemzetnek fő kincse a nyelve.
Bármit elveszíthet, visszaszerezheti,
de ha nyelvét elveszíti,
Isten se adja vissza többé.”
(Gárdonyi Géza)
„Die Fremdsprache lernen ist nützlich,
die Muttersprache lieben ist Pflicht,
halte die anderen in Ehren,
vergiß aber die eigene nicht!”
(Engelbert Rittinger)
1. Nevelési Program
1.1. Bevezető
A XXII. kerület német nemzetiségi lakossága részéről igény fogalmazódott meg arra vonatkozóan, hogy gyermekeik német nemzetiségi nyelvoktató iskolába járhassanak. Ennek az igénynek a kielégítésére a XXII. kerületi Német Kisebbségi Önkormányzat kezdeményezésére a XXII. kerület Önkormányzatának Képviselő Testülete határozatot hozott, melyben iskolánk kiemelt feladataként a német nemzetiségi nyelvoktató programot jelölte meg.
A nemzeti és etnikai kisebbségek léte a Kárpát-medence történeti különlegessége, ezért a kisebbségi oktatásnak a régió valamennyi országában különös fontossága van.
Az Alkotmányban, a helyi önkormányzatokról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségről szóló törvényben megfogalmazott jogi garanciák tükrözik azt a felismerést, hogy a kisebbségek oktatása valamennyi új demokráciában sarkalatos kérdés.
A nemzetiségek nevelésével, oktatásával foglalkozó intézményeknek sok esetben egymással ellentétes céloknak és igényeknek kell megfelelniük. Egyrészről – mint minden más intézménynek – segíteniük kell a tanulók személyiségének fejlődését, fontos készségek elsajátítását, másfelől a kisebbségi nyelv és kultúra kutatása révén a kisebbségi szocializáló műhelyeiként kell működniük. Egyszerre kell szolgálniuk a nemzetiségek nyelvi – kulturális határainak megerősítését, valamint a többségi társadalomba való beilleszkedésüket, integrációjukat.
1.2. Helyzetelemzés
Iskolánk 1912-ben épült – javarészt német nemzetiségű – lakosság adományaiból. A XXII. kerület egyik legkedvezőbb fekvésű, legnyugodtabb környezetében található intézménye. Az épület 8 tanteremmel és 3 szaktanteremmel rendelkezik, hosszú távon 8 évfolyamon legfeljebb 9 osztály bontott csoportokban történő oktatására alkalmas.
Az iskolában több évtizede komoly hagyományai vannak a német nyelv emelt szintű oktatásának. Ennek továbbfejlesztéseképpen német nemzetiségi nyelvoktató általános iskolaként folytatjuk működésünket.
1997 szeptemberében két első osztályban kezdődött meg a német nemzetiségi nyelvoktató program. Az iskola alapító okiratában foglaltaknak megfelelően a nyelvoktató kisebbségi oktatás hagyományos és bővített változatát egyaránt alkalmazzuk.
A 2005/2006-os tanévtől már minden évfolyamon minden tanuló a német nemzetiségi program szerint tanul.
Településünkön javarészt családi házak, társasházak, kicsi lakótelepek találhatók. A családok őrzik régi hagyományaikat és identitásukat.
A szabadidő eltöltését a közeli könyvtár, a Művelődési Ház – benne az uszoda, és a BMTE sporttelep teszi színvonalasabbá.
A tanulók társadalmi helyzetéről megállapítható, hogy szociális szempontból közepes és szerény anyagi lehetőségek között élő családokból jönnek a gyerekek. Ugyanakkor az iskola kerületi beiskolázásának, valamint az új feladatnak köszönhetően egyre több a kedvezőbb szociális háttérrel rendelkező tanuló. Végzős diákjaink felvételi eredményei alapján arra következtethetünk, hogy igen változatos érdeklődési körrel rendelkeznek, éppúgy keresik a gimnáziumi, mint a szakközépiskolai továbbtanulási lehetőséget. Évről évre nő a nemzetiségi vagy a kéttannyelvű középiskolákba jelentkezők száma.
Az iskola kapcsolatrendszeréről elmondható, hogy fontosnak tartjuk a folyamatos kapcsolattartást a kerület óvodáival, iskoláival és egyéb intézményeivel. Terveink megvalósításához minden esetben egyeztetjük elképzeléseinket a XXII. kerületi Önkormányzattal.
A XXII. kerületi Német Kisebbségi Önkormányzattal igen jó kapcsolatot alakítottunk ki, képviselőik rendszeresen figyelemmel kísérik az iskola munkáját, látogatják tanóráinkat, foglalkozásainkat.
1.3. Az iskolában folyó nevelő – oktató munka pedagógiai alapelvei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai
Az állam és a helyi önkormányzatok a nevelés – oktatás során vállalt feladatainak teljesítésekor – a törvényi előírások alapján – köteles tiszteletben tartani a szülőknek azon jogát, hogy nemzetiségi – kisebbségi hovatartozása szerint, a gyermeke érdekében, annak iskoláztatásához megválassza azt az intézményt, amely különös figyelmet szentel az adott kisebbség jellegzetességei átörökítésének, s amely a gyermek érzelmi fejlődésében a közösséghez tartozást erősíti. A kisebbségi nevelés – oktatás sajátos elvárások, célok megvalósulását szolgálja.
Mindezek mellett iskolánk minden család, szülő, kisgyermek előtt nyitott, akik felismerték napjainkban a nyelvtudás fontosságát, kiemelkedő szerepét mind a továbbtanulás, mind a későbbiekben az életben való boldogulás terén.
Iskolánk, pedagógusaink arra törekszenek, hogy mind a kisebbséghez, mind a többséghez tartozó tanulók számára nyilvánvalóvá váljanak a nyelvi és kulturális gazdagság előnyei.
Pedagógiai programunk kialakításának és megvalósításának nem lehet akadálya a tanulók családból hozott nyelvtudásának hiánya vagy hiányossága. Összhangot teremtünk a konkrét kisebbségi nyelvoktató program és a nyelvi háttérállapot között. Feladatunk, hogy intézményi feltételek között biztosítsuk a kisebbségi anyanyelvű tanulást, illetve a kisebbségi nyelv tanulását, a kisebbségi kultúra megismerését, a hagyományőrzést és –teremtést, az önismeret kialakítását és gyakorlását.
Segítjük a német kisebbségi kultúrát hordozó csoport tagjait abban, hogy megtalálják, megőrizzék identitásukat, vállalhassák másságukat, és másoknak is megmutathassák értékeiket.
Az iskola profilja által meghatározott célok és feladatok közé tartoznak az alábbiak:
A német nyelv használatát minden olyan területre kiterjesztjük, amely reális esélyt biztosít a tanulók német anyanyelvi nevelése számára.
Céljaink és feladataink megvalósításához figyelembe vesszük a jogszabályokban előírt követelményeket, a nemzeti-etnikai kisebbségi oktatás irányelvében, valamint a kerettantervi rendeletben megfogalmazott általános követelményeket.
Figyelembe vesszük a helyi német ajkú kisebbségi közösség kisebbségi nevelés – oktatással kapcsolatos igényeit, a helyi gazdasági, társadalmi körülményeket és lehetőségeket.
Feladatunknak tartjuk, hogy tanulóink felismerjék az előítéletek és a kirekesztés megjelenési formáit, megismerjék a jelenség történeti, szociológiai, pszichológiai hátterét, veszélyeit, az emberi és állampolgári jogok megsértésének jelenségét.
A nevelő feladata, hogy a türelmetlenség, a jogsértés elleni fellépésre késztessen.
A kisebbségi nyelv és a kisebbségi népismeret oktatásának követelményeit össze kell hangolni.
A német kisebbségi nyelvet csoportbontásban tanítjuk. A fizika, kémia, biológia tantárgy oktatásához szaktanteremmel rendelkezünk, számítógépes termünk az informatika tantárgy színvonalas oktatását szolgálja.
Tanórán kívüli tevékenységek szervezése már hagyomány az iskolában. Működik iskolai diáksport egyesület – rendszeresek a hétvégi kirándulások, hagyományőrző ünnepségek.
Szakkörök, vetélkedők, túrák, táborok teszik változatosabbá diákjaink életét. Tanulóink tanári felügyelettel használhatják iskolánk sportpályáit, tornatermét, könyvtárát.
1.4. A személyiség- és közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok
Általános feladatok:
Alsó tagozat
Felső tagozat
A tanulók közösségi nevelését szolgálják az iskolában működő különféle tanulóközösségek. Ezek a következők: napközi, tanulószoba, néptánccsoport, bábszakkör, kézműves csoport…stb.
1.5. A beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai tevékenység
Az iskola speciális feladatának köszönhetően egyre kevesebb beilleszkedési nehézséggel küzdő gyermek kerül iskolánkba.
Ezek a problémák már leginkább felső tagozatos osztályainkban, de ott is csak elvétve fordulnak elő. Az osztálylétszámok alacsonyak ezeken az évfolyamokon, ez nagy mértékben elősegíti e nehézségek áthidalását. Ezen kívül a Nevelési Tanácsadó szakembereivel napi kapcsolatban állunk, ők megfelelő terápiás foglalkozásokon tanácsokkal látják el a problémás tanulókat és szüleiket.
1.6. A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenység
A német nemzetiségi oktatásnak köszönhetően intézményünket a szülők részéről a tudatos iskolaválasztás jellemzi. Egyre több igen jó, tanult, magasan iskolázott szülői háttérrel rendelkező tanuló kerül iskolánkba. Ez maga után vonzza azt a jogos elvárást is, hogy a tehetséges tanulók előmenetelét még inkább segítsük.
Iskolánkban a kiemelkedő képességű tanulók fejlesztésére tanórákon differenciált foglalkoztatás keretében, szakkörökön és különböző levelező versenyeken van lehetőség. A harmonikus fejlődés elősegítése érdekében többféle sportolási lehetőséget kínálunk az érdeklődő gyerekeknek, mint például a karate tanfolyam (külső edzővel tandíjas módon), röplabdaedzés (tömegsport keretén belül ingyenesen), atlétika (tömegsport keretében ingyenesen), zenés táncoktatás (tanfolyami jelleggel tandíjas módon).
A nem szakrendszerű oktatás bevezetése 5. és 6. osztályban a 2008/2009. tanévtől szintén elősegíti a tehetséges tanulók fejlesztését. (2007. évi módosítás)
A tanulók kiegyensúlyozott fejlődését szolgálják a különféle tanórán kívüli tevékenységek szervezése. A színházlátogatások közül ki kell emelni az iskola fő feladatával összefüggő német nyelvű előadások megtekintését, melyek nagymértékben hozzájárulnak a tehetséges tanulók további fejlesztéséhez.
1.7. A gyermek– és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok
Iskolánkban egy fő félállású gyermekvédelmi felelős működik, aki megfelelő módon tartja a kapcsolatot a szülőkkel, gyerekekkel és a segítő intézményekkel. Gyakran segít korrepetálással, egyéni foglalkozásokkal a rászoruló tanulókon. Összességében azonban megállapítható, hogy inkább felső tagozatunkat érinti a gyermekvédelmi munka, alsó tagozatunkon már kevésbé problémás gyermekeket oktatunk.
A Családsegítő Szolgálat szakembereivel igen jó kapcsolatot tartunk fenn.
1.8. A tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő program
A tanulási nehézségek leküzdését segítő felzárkóztató foglalkozások alsó tagozaton az órarendbe építve és napközi időben történik. A beszédhibás, dyslexiás, dysgraphiás, dyscalkuliás gyermekekkel az iskola logopédusa és a Nevelési Tanácsadó szakemberei foglalkoznak heti rendszerességgel külön egyéni órabeosztás szerint.
A csoportbontásban történő oktatás során lehetőség van tanórák keretében is differenciált foglalkoztatás alkalmazásával a tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatására.
A nem szakrendszerű oktatás bevezetése 5. és 6. osztályban a 2008/2009. tanévtől nagy mértékben elősegíti a hátrányokkal, hiányosságokkal küzdő tanulók fejlesztését. (2007. évi módosítás)
1.9. A szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek
A szociális hátrányok leküzdésére elsősorban felsős osztályainkban mutatkozik feladat, melynek megoldásában jelentős szerepe van a gyermekvédelmi felelősnek, valamint az adott osztály osztályfőnökének egyaránt. Fontos a szülőkkel való megfelelő kapcsolattartás.
Alsó tagozatos osztályainkat kirívó szociális hátrányok nem jellemzik, köszönhetően ez az iskola speciális feladatának és a kerületi beiskolázási lehetőségnek.
1.10. A pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő – oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke
A pedagógiai program végrajtásához szükséges alapvető felszereléssel rendelkezik az iskola, a további felszerelések, a minimumfeltételek biztosítása a helyi önkormányzat segítségével folyamatban van.
Az oktató- nevelőmunkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke
Alsó tagozat
Magyar nyelv-és irodalom:
Anyanyelv és irodalom (német)
Matematika:
Környezetismeret:
Ének:
Rajz:
Testnevelés:
Informatika:
Felső tagozat
Magyar nyelv és irodalom:
Anyanyelv és irodalom (német):
Idegen nyelv (angol):
Történelem, hon-és népismeret
Természetismeret, földrajz:
Biológia:
Fizika:
Kémia:
Testnevelés:
Matematika:
Rajz:
Informatika:
Mozgókép és médiaismeret:
1.11. A szülő, a tanuló és a pedagógus együttműködésének formái, továbbfejlesztésének lehetőségei
A tanév folyamán két alkalommal tartunk szülői értekezletet, és két alkalommal tartunk fogadóórát. Rendkívüli esetben egyedi problémák megbeszélésére mindig azonnal lehetőséget adunk a szülőknek.
Tekintettel arra, hogy iskolánk kis létszámú intézmény, minden pedagógus szinte minden tanulót és szülőt ismer, így valóban lehetőség van a szülőkkel való napi kapcsolat kialakítására.
Iskolaszék és diákönkormányzat nem működik az iskolánkban.
A szülők állandó résztvevői ünnepségeinknek, sokan a kirándulásainkra is eljönnek.
A kollégák napi rendszerességgel megbeszélik a különböző osztályokban a tanórákon tapasztaltakat, tanácsokkal látják el a pályakezdő pedagógusokat.
1.12. Egészségnevelési és környezeti nevelési program
1.12.1. Helyzetelemzés
Iskolánk a XXII. kerület egyik legtisztább levegőjű, nyugodt, csendes területén található. Családi házak veszik körül. Az iskola sajátos feladatának köszönhetően, olyan tanulók látogatják az intézményt, akiknél nemcsak a tanulásra fordítanak nagy hangsúlyt a családok, hanem a fokozott mozgásra, sportolásra, egészséges táplálkozásra is.
Mindemellett mind az iskolavezetés, mind a tantestület nagy hangsúlyt helyez a tanulók egészséges életmódra nevelésére és igen fontosnak tartja a környezetvédelmi tevékenységet is.
Iskolánk a kerület egyik legkisebb intézménye, 8 évfolyamon 9 osztályban folyik az oktatás.
1.12.2. Egészségnevelési program
Az egészségnevelés iskolai területei
Az egészséges életmód, életszemlélet, magatartás szempontjából lényeges területek beépülnek az iskola pedagógiai rendszerébe összes tevékenységével. Az egészségnevelési program végrehajtásakor figyelembe vesszük a tanulók életkori sajátosságait, családi és szociális hátterüket. Az egészségfejlesztéssel kapcsolatos munka hatékonyságát elősegíti a szülőkkel és az egészségügyben dolgozó szakemberekkel való megfelelő együttműködés.
Törvényi háttér
A közoktatási törvény módosítása során az oktatási tárca megteremtette a mindennapi egészségfejlesztő testmozgás jogszabályi feltételeit a közoktatásról szóló törvény 52. § (9-10), valamint az 53.§ (9) bekezdéseiben foglaltak, továbbá a Nemzeti alaptanterv kiadásáról szóló 243/2003 (XII. 17. ) Kormányrendelet keretei között.
A kormány a 243/2003.(XII. 17.) számú rendeletével hatályba lépett Nemzeti alaptantervet a 202/2007(VII. 31.) számú rendeletével módosította.
Az egészségfejlesztő iskolai testmozgás program célja a gyermekek egészséges test-lelki fejlődésének elősegítése a testmozgás eszközeivel, hiszen tapasztaljuk, hogy a modern kor és az azzal együtt járó technológiák az embert olyan életmódba kényszeríthetik, amely a mozgásszegény életmódhoz, a fizikai képességek hanyatlásához vezethet, áttételesen előidézve ezzel a szellemi teljesítmény romlását is. Az iskolai testnevelés és a sport keretei között az egészségnevelés, a szociális kompetenciák, a csapatmunka, valamint a társakkal történő kreatív együttműködés egyaránt fejleszthető.
Annak érdekében, hogy az egészségfejlesztő testmozgás hatékonyan megvalósuljon, az alábbi sajátos egészségügyi és pedagógiai szempontoknak kell teljesülniük:
A fenti szempontok együtt és egyformán fontosak és jelentősek.
Jelenlegi folyamatok:
A mindennapos iskolai testedzés programja:
1.12.3. Környezeti nevelési program
Az alapelveket szabályozó jogi háttér
Az Egyesült Nemzetek Szervezetének 57. közgyűlése 2002.december 20-án a 2005-2014. közötti évtizedet a Fenntarthatóságra nevelés évtizedének nyilvánította. Vagyis a nemzetközi közösség egy teljes évtizedet szán annak a célnak az elérésére, hogy az oktatás minden szintjét és formáját áthassák a fenntarthatóság, a környezet- és az egészségvédelem alapértékei. E cél elérését nagymértékben szolgálják az iskolák környezeti- és egészségnevelési programjai.
A hazai jogszabályi háttér az Alkotmány környezet- és egészségvédelemmel kapcsolatos paragrafusaiból vezethető le:
18.§ A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.
70.§ A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
Az Alkotmányban megfogalmazott alapelvek megvalósulását – többek között – az alábbi jogszabályok és intézkedések garantálják:
A Környezetvédelmi törvény (1995. évi LIII. törvény) 54.§ 1.cikkelye szerint „…minden állampolgárnak joga van a környezeti ismeretek megszerzésére és ismereteinek fejlesztésére”. Az ismeretek terjesztése és fejlesztése állami, illetve önkormányzati feladat.
Magyarország második Nemzeti Környezetvédelmi Programjában (2003-2008) önálló tematikus akcióprogram kapott helyet a környezettudatosság növelése érdekében.
A Nemzeti Fejlesztési Tervben a fenntarthatóságnak való megfelelés horizontális célként szerepel.
A Nemzeti Alaptantervről kiadott 243/2003. sz. kormányrendelet kiemelt fejlesztési feladatként definiálja a környezeti nevelést.
A 202/2007.(VII. 31.) kormányrendelettel módosított Nemzeti alaptanterv értelmében a környezettudatosságra nevelés a közoktatás kiemelt fejlesztési feladata, melynek az iskolai oktatás valamennyi elemét át kell hatnia, elő kell segítenie a tantárgyközi kapcsolatok erősítését, a tanítás-tanulás szemléleti egységét, a tanulók személyiségének fejlődését.
„A környezeti nevelés átfogó célja, hogy elősegítse a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását annak érdekében, hogy a felnövekvő nemzedék képes legyen a környezeti válság elmélyülésének megakadályozására, elősegítve az élő természet fennmaradását és a társadalmak fenntartható fejlődését. A fenntarthatóság pedagógiai gyakorlata feltételezi az egész életen át tartó tanulást, amelynek segítségével olyan tájékozott és tevékeny állampolgárok nevelődnek, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet és a környezet, a társadalom, a jog és a gazdaság terén, és felelős elkötelezettséget vállalnak egyéni vagy közös tetteikben.” (NAT 243/2003)
Jelenlegi folyamatok
Fentiekből kitűnik, hogy iskolánk eddig is fokozott gondot fordított a környezetvédelmi tevékenységre.
Jövőkép – alapelvek, célok
Általános, hosszú távú cél:
Az iskola jövőképe:
Diákjaink és dolgozóink figyelnek az intézmény energia és vízfelhasználására, csökken a keletkezett hulladék mennyisége. Diákjaink aktív kezdeményező szerepet játszanak az iskolában kialakult környezettudatos szemlélet elterjesztésében. A szülők azért választják intézményünket, mert a diákok harmonikusabb, stressz-mentesebb körülmények között tanulnak.
Alapelvek, értékek, szemlélet:
Rövid távú célok és feladatok:
1.13. Fogyasztóvédelemmel összefüggő iskolai feladatok
Jogi háttér
Az Egyesült Nemzetek Szervezete 1985-ös Fogyasztóvédelmi Irányelveiben leszögezte, hogy minden állampolgár fogyasztóként az alábbi alapvető jogokkal rendelkezik:
Az Országgyűlés 1997. dec. 15-én elfogadta a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. Törvényt, melynek első része V. fejezet 17.§ rendelkezik a fogyasztók oktatásáról.
A törvény előírja a fogyasztók oktatásának szükségességét a fogyasztóvédelmi jogszabályok megismerése céljából. A törvény szerint a fogyasztók oktatása alapvetően állami feladat, amelyet az oktatási intézmények, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség és az érdekvédelmi szervezetek együttműködve teljesítenek.
Az EU 2002-2006 közötti időszakra szóló V. fogyasztóvédelmi akcióterve alapján a Kormány kidolgozta a középtávú fogyasztóvédelmi politikáját, melynek prioritásai az élelmiszerbiztonság, az elektronikus kereskedelem és a lakossági szolgáltatások területe (pénzügyi és biztosítási).
A fogyasztóvédelemről szóló törvénynek, valamint az EU jogharmonizációs követelményeinek is eleget téve a 2003. évi LXI. Törvénnyel módosított Közoktatási törvényben (1993. évi LXXIX. Tv.) is megjelenik a fogyasztóvédelem oktatása.
A Kormány 243/2003 (XII. 17.) számú rendeletével kiadott Nemzeti Alaptanterv (NAT) értelmében a helyi tantervnek biztosítania kell, hogy az egyes tantárgyak sajátosságaihoz igazodva a tanulók elsajátíthassák a fogyasztóvédelemmel összefüggő ismereteket, felkészüljenek azok gyakorlati alkalmazására. Kiemelt fejlesztési feladat a NAT-ban a felkészülés a felnőtt életre, amelyben a fogyasztói kultúra kialakítása is jelentős szerepet kap.
A kormány III. középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósítására irányuló 1033/2007(V.23.) sz. határozatával a 2007-2010. közötti időszakra szóló cselekvési programjában megerősíti a tudatos fogyasztóvá válást támogató ismeretek elsajátításában a közoktatás szerepét.
A NAT kiemelt fejlesztési feladatként jelöli meg a felnőtt életre való felkészülést, amelyben a fogyasztói kultúra kialakítása is szerepel.
A fogyasztóvédelmi oktatás célja
„A fogyasztóvédelem célja a fogyasztói kultúra fejlesztése, és a tudatos kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése a tanulókban.” (NAT)
A cél elérését a fenntarthatóság, azon belül a fenntartható fogyasztás fogalmának kialakítása, elterjesztése és a fenntarthatóságnak a mindennapi életünkben fogyasztóként való képviselete jelenti.
A fogyasztóvédelmi oktatás tartalmi elemei
A tanulók hatékony társadalmi beilleszkedéséhez, az együttműködéshez és a részvételhez elengedhetetlenül szükséges a szociális és társadalmi kompetenciák tudatos, pedagógiailag megtervezett fejlesztése. Olyan szociális motívumrendszerek kialakításáról és erősítéséről van szó, amelyek gazdasági és társadalmi előnyöket egyaránt hordoznak magukban.
Szükséges a társadalmi és állampolgári kompetenciák kialakításának elősegítése, a jogaikat érvényesíteni tudó, a közéletben résztvevő és közreműködő fiatalok képzése. A szociális és társadalmi kompetenciák fejlesztése, a versenyképesség erősítésével kapcsolatos területek, mint például a vállalkozási, a gazdálkodási és a munkaképesség szoros összefüggése, az ún. cselekvési kompetenciák fejlesztése.(NAT)
Fogyasztói magatartásunk sokféle hatás mentén, a szociális tanulás útján alakul, fejlődik. A tudatos fogyasztóvá válás és az ennek megfelelő magatartás kialakítása hosszú, sokoldalú folyamat. Ennek során az egyén megismeri a fogyasztási javakat és szolgáltatásokat, megtanulja, hogyan viselkedjen a piaci viszonyok között, hogyan legyen képes fogyasztói érdekeinek érvényesítésére a természeti erőforrások védelme mellett.
A fogyasztói mintáknak a fenntarthatóság irányába történő fejlődése szempontjából a nevelés-oktatás különösen nagy jelentőségű. Mivel ismereteket kell elsajátíttatni, készségeket, értékrendet, hozzáállást kell formálni a fenntartható fogyasztás érdekében, ezért a gyermekkorban elkezdett fejlesztés döntő hatású. Amíg a kisiskolás korban leginkább jellemző fogyasztói magatartások a kiválasztás, az áruismeret, a döntés, a kockázatvállalás, a bizalmi elv érvényesülése, addig a kamaszkorban már megjelenik a jogérzék, kellő fejlesztés esetén a jogismeret, a szolgáltatásismeret, a fogyasztói értékrend és a vállalkozásismeret is.
A fogyasztás elemi meghatározója a család. A fogyasztói szokások tekintetében az otthonról hozott hatások a legélénkebbek, ezért is fontos a szülők, a családok bevonása a nevelési folyamatba.
A napi gazdasági tapasztalatok, a gazdasági élet mind alaposabb és tudatosabb megismerése és megértése segít a fenntarthatóság eszméjének elfogadtatásában.. Az emberek sokszor az olcsó, akciós termékeket részesítik előnyben, általában keveset költenek kultúrára, utazásra, erősen differenciálódnak abból a szempontból is, hogy mennyit akarnak vagy tudnak megtakarítani. E gyakorlattal szemben a fenntarthatóság irányába ható fogyasztói minták kialakítását segítheti a korrekt, sokoldalú tájékoztatás és információáramlás.
Az iskolai programban a pszichológiai mozgatókra és a helyes értékrend alakítására kell a hangsúlyt fektetni. A fenntartható fogyasztás nem annyira tudományos vagy technikai kérdés, hanem inkább az értékek választásával, a tudatos beállítódással kapcsolatos viszony.
Az értékek formálásában lényeges:
A fogyasztás során fontos:
A tanulókkal meg kell ismertetni a piac, a marketing és a reklám szerepét, alkalmassá téve őket ezeken a területeken az eligazodásra. Hangsúlyozni kell a minőség és a biztonság, a gazdaságosság és a takarékosság szerepét a fogyasztás során.
A fogyasztóvédelmi oktatás céljaként megfogalmazott fogyasztói kultúra, valamint a kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése érdekében különösen fontos, hogy az általános és a középiskola befejezésekor a diákok értsék, valamint a saját életükre is alkalmazni tudják az alábbi fogalmakat:
A fogyasztóvédelmi oktatás színterei az oktatásban
Módszertani elemek
A fogyasztói szokásalakítás egyik fontos célja a szülők és a helyi közösségek együttműködésének megnyerése és bevonása az iskolai nevelési programokba. Így a családok és közösségek fenntartható fogyasztásra való törekvése is kialakulhat.
A tudatos fogyasztóvá nevelés gyakorlatában a szülők a pedagógus legfontosabb segítői. Az iskola rendszeres áruismeretekkel, fogyasztói döntésekkel kapcsolatos házi feladatokat adhat, melyeken keresztül bizonyos idő után segíthet az iskola abban, hogy a gyerekek minél tudatosabban éljék meg a családjuk fogyasztói szokásait.
A hagyományostól eltérő munkaformák alkalmazása, projektprogramok indítása megfelelő keretet teremthet a fogyasztóvédelem oktatásának, a kritikus, független gondolkodás fejlesztésének.
Lehetséges módszerek, eljárások:
A fogyasztóvédelmi oktatáshoz segítség és segédanyag kapható az alábbi szervezetektől:
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség www.fvf.hu
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület www.ofe.hu
1.14. A nem szakrendszerű oktatás megszervezése az 5-6. évfolyamon (2007. évi módosítás)
1.14.1. Törvényi háttér
1.14.2. A rendelkezésre álló időkeret:
Kötelező óra 5. évfolyamon: 24,75 óra/hét + nem kötelező óra: 5,63 óra/hét = 30,38 óra/hét. Ennek 25%-a: 7,6 óra/hét/osztály. A nem szakrendszerű oktatás megszervezésére tehát 5. évfolyamon hetente minimum 7,2 órát, maximum 14,4 órát kell felhasználni.
A 6. évfolyamon a számítás módja ugyanaz.
7,6 óra/hét/5. osztály
7,6 óra/hét/6. osztály
Össz.: 15,2 óra/hét/5-6. osztály
1.14.3. Mely tantárgyakat érinti? Hány órában hetente?
Anyanyelv (német nyelv) : 3 óra/hét/osztály
Magyar nyelv és irodalom: 2,3 óra/hét/osztály
Matematika: 2,3 óra/hét/osztály
Összesen: 7,6 óra/hét/osztály
Megjegyzés: A nemzetiségi, kisebbségi oktatásban az 5-6. évfolyamon a nemzetiségi nyelvből az olvasásértés, kommunikációs készségek fejlesztése a feladata a nem szakrendszerű oktatásnak.
Az óratervben (ld. helyi tanterv is) a fenti tantárgyak óraszámai mellett a „/” jel után találhatók a nem szakrendszerű oktatásra fordítandó óraszámok.
Óraterv: ld. a 29. oldalon, valamint a helyi tantervben!
1.14.4. Kiemelt fejlesztési irányok, célzott készség- és képességfejlesztési területek
Alapkészségek:
Az OKÉV mérések előző évi eredményei azt mutatják, hogy iskolánkban a szövegértés és a matematika területén jóval az országos és a budapesti átlag fölött teljesítenek tanulóink, a fejlesztési feladatokat, területeket ennek megfelelően jelöljük ki.
Anyanyelv (német nyelv)
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
1.14.5. A nem szakrendszerű oktatásban részt vevő tanulók munkájának értékelése
A tanulókat félévente szövegesen értékeljük:
1.14.6. A nem szakrendszerű oktatás megszervezése
A nem szakrendszerű oktatást heti órakeretben, az órarendbe építve szervezzük meg osztályonként. Az osztályokat csoportokra bontjuk a tanulók fejlettségi szintjének megfelelően.
Nem minden tanuló vesz részt a nem szakrendszerű oktatásban, csak azok, akiknek a fejlődése, a fejlettségi szintje elmarad a társaitól, továbbá – ha lesz ilyen - egy másik csoportban azok a tanulók, akik kiemelkedő képességekkel rendelkeznek.
A tanulókat a rendelkezésre álló időkeretben felzárkóztatjuk a társaihoz, az átlaghoz, hogy meghatározott időn belül elérjék a helyi tanterv elvárt követelmény szintjét. A kiemelkedően teljesítő tanulókat pedig képességüknek megfelelő feladatokkal látjuk el.
1.14.7. A nem szakrendszerű oktatásban részt vevő pedagógusok köre
A német nyelvet a nem szakrendszerű oktatásban tanító és német műveltségi területi végzettséggel vagy német nemzetiségi végzettséggel rendelkező kollégák oktatják. Ezt a feladatot végezhetik továbbá tanítói és német nyelvtanári végzettséggel rendelkező kollégák, illetve német nyelvtanári és 120 órás továbbképzésben részesült kollégák is. Iskolánkban jellemzően német műveltségi területi vagy német nemzetiségi tanítói végzettséggel rendelkező pedagógusok vesznek részt a nem szakrendszerű oktatásban.
A magyar nyelv és a matematika nem szakrendszerű oktatásra fordítható időkeretében az ezekre a szakokra képzett és 120 órás továbbképzésben részt vett kollégák tanítanak. Lehetőség van azonban tanítók alkalmazására is, akik a megfelelő műveltségi területi szakképzettséggel rendelkeznek.
1.14.8. A nem szakrendszerű oktatás hatékonyságának mérése
Óraterv 2005. szeptember 1-től
Módosítva: 2007. szept. 30. |
||||||||
|
Évfolyamok |
|||||||
Tantárgyak |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
Magyar nyelv és irodalom |
7 |
7 |
7 |
7 |
4/2 |
4/2 |
3 |
3 |
Történelem |
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
Anyanyelv és irod.(német) |
5 |
5 |
5 |
5 |
5/3 |
5/3 |
5 |
5 |
Angol (első idegen nyelv) |
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
Matematika |
4 |
4 |
4 |
4 |
3/2,3 |
3/2,3 |
3 |
3 |
Fizika |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Kémia |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Biológia és egészségtan |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
2 |
Környezetism.,természetism. |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
|
Földrajz |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
Ének |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Rajz |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Technika és életvitel |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Informatika |
|
|
1 |
1 |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
Testnevelés |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
Osztályfőnöki |
|
|
|
|
0,5 |
1 |
0,5 |
1 |
Hon és népism. |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
Volkskunde |
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
Mozgókép és médiaism. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Etika |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
Összesen: |
22 |
22 |
23 |
25 |
26 |
27 |
30 |
30 |
Modulok: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tánc- és dráma |
|
|
|
|
0,5 óra a magyarban |
0,5 óra a magyarban |
|
|
Egészségtan |
|
|
|
|
|
0,5 óra a term.ism.-ben |
|
|
Óraterv
A magyar nyelv és irodalom, az anyanyelv és irodalom (német nyelv), valamint a matematika tantárgy óraszáma mellett „/” után vastagon szedve jelöljük a nem szakrendszerű oktatásra szánt órák számát.
1.15. A kulcskompetenciák fejlesztése (2007. évi módosítás)
A kulcskompetenciák azok a tudások és képességek, amelyek birtoklása alkalmassá teszi a gyerekeket majd felnőttként a gyors és hatékony alkalmazkodásra a változásokkal átszőtt, modern világhoz és annak befolyásolásához.
Az iskolai nevelő-oktató munka alapvető szerepe, hogy a tanulók megszerezzék azokat a kulcskompetenciákat, amelyek elengedhetetlenek a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodáshoz, a változások befolyásolásához, saját sorsuk alakításához.
1.15.1. Anyanyelvi kommunikáció
1.15.2. Idegen nyelvi kommunikáció
1.15.3. Matematikai kompetencia
1.15.4. Természettudományos kompetencia
1.15.5. Digitális kompetencia
1.15.6. A hatékony tanulás
1.15.7. Szociális és állampolgári kompetencia
1.15.8. Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
1.15.9. Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség
A kulcskompetenciákra épülnek a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladatai:
1.16. Egységes alapokra épülő differenciálás
1.17. A tanulási esélyegyenlőség segítésének elvei